13/3/12

Screaming gets you nothing: la otra poesía y una nueva generación


Hace exactamente diez días estaba volando hacia mi ciudad. Durante el trayecto pude identificarme como la reencarnación de una mujer fantástica que aún no ha muerto. Entre el millón de cosas que pusimos en común y ahora no vienen a cuento era el hecho de que la música mainstream no valora la energía que puede obtenerse a través de la música. Que sí, que el nuevo dance te evade, que Adele canta muy bien, pero no le pongas complicaciones al oído que busca lo fácil, lo ligero, lo corporal de una manera superflua. A mí eso me parece fenomenal y creo que no sólo se aplica a un género sino a muchos, y que no está tanto en la música en sí sino también en el que escucha. La música de radiofórmula no quiere complicaciones, pero también están los punkis y hardcoretas que escuchan esa música para desahogarse: ir a un concierto, embriagarse (con alcohol o no) del ambiente, sacarlo todo, volver a empezar. Creo que la corpórea es una función básica de la música; lo era en sus inicios, lo siguió siendo en su diversificación con la música de los esclavos negros de la que bebe el 70% de la música moderna ahora y hoy en día creo que es parte de lo que te engancha. Con la música te sientes bien, te sientes libre, es otro mundo.

Todo este rollo venía para destacar que el medio influye en el mensaje.
Me gusta que la música diga algo, no sólo lo que dice sino por cómo lo dice.
Hablo por mí cuando digo que me importa tres pimientos la música del cantautor (o cantautora) con la guitarra clásica en una mano y el cigarrillo en la otra. Puede que a mucha gente le transmita algún mensaje, pero a mí no. Me dan asco.

Y raspando entre toda la basura intelectualoide, metiéndote en las cloacas musicales y liberándote de tus prejuicios, puedes encontrar cosas preciosas. Yo encontré el screamo. Y luego el skramz, y aquí me he quedado. Esa liberación a través de los gritos era algo que yo no había escuchado nunca; no se entendía una palabra de lo que decían pero se notaba que lo querían vomitar con toda su alma. Las letras skramz, como bebedoras del emo que son, hablan de tristeza, de pajas mentales, de callejones de amor sin salida y algunos con luz del final del túnel. Del mundo que les rodea y el mundo interior. No con estrofas pegadizas, ni con metáforas rebuscadas (necesariamente), ni llamando a la hermandad o mierdas de esas, sino a través de la poesía y el llorar dejándose la voz en cada palabra. Es imposible leerlas como letras normales: son poeamas concebidos para ser gritados en la cara (en su defecto oídos) del receptor, que los recibe como puñales, como hostias de amor.
Como que hay alguien ahí fuera que se siente como tú.

Quizá podría haber seleccionado a otros grupos que hacen letras bonitas, que también llegan muy adentro y cuyas canciones han significado más para mí que estos tres, pero creo que mi podio de la otra poesía está bien merecido (no entremos en discusiones de géneros musicales porque no pienso etiquetarles):


1) WESLEY EISOLD



Deathbeds recién recogido del buzón (POR FIN)

Ya sé que estáis hasta los cojones y los ovarios de que hable de Wes casi tanto como de Ryan Gosling. Os pido comprensión porque este hombre es un jodido genio de la poesía. Guapo, traumatizado, talentoso, vulnerable e inadaptado social. Le amo. Ya lo he dicho muchas veces. Os pongo alguno de mis poemas favoritos: Hearts (puse la foto arriba), Life Magazine y Farewell (con suerte tinta pronto...).

Photobucket Photobucket
Podría haber usado un filtro menos hipster, ya.

AM/PM:
I was counting / The good things about this city / The only good thing is / you are not here / When you're around it / Makes it hard to be what I need to be / I was trying to breathe / I was dying to breathe / I was hoping I'd never / Have to write this song again / The kind of song that makes / You want to hang / Your headached - head / And I was hoping / That I would never fall in love again / 'Cause that would be the end / Of everything (you're everything) / My parents fell in love / And all I got was life / And all I ever wanted / Was to not be alone / I've been wearing this / new outfit called / "Quit while you're ahead" / Your smiles are the end / Your eyes are the end / I was hoping I'd never / Have to write this song again / The kind of song that makes / You want to hang / Your headached - head / And I was hoping / That I would never fall in love again / 'Cause that would be the end / Of everything (you're everything) / Just hang your head / Just close you eyes / Just hide your heart / Hide your heart / I believe that when I'm gone / My love will live in song / This is not where I wanted to be / I wanted to be / I believe that when I'm gone / My love will live in song / This is not where I wanted to live / I wanted to live

Since Always:
Cold cold keep shaking / Sing sing keep sinking / Let the cars keep swerving / Let the songs keep skipping / Crush crush keep kissing / Shoot shoot keep missing / I used to compare myself but I don't care anymore / I never had it, you never had it / We were young and the sun didn't shine on us / Where is the life you thought you'd live? / Where is the love you thought you'd give? / Sipping on sympathy, feeding on tragedy / This is our therapy for open heart surgery / I'll never have it, you'll never have it / We were young and the rains came down on us / We're humming 'Reveille' just slightly out of key / Our love is real to me / In Sunday's best singing free of things we'd like to be / And left over puddles we'd run ourselves quietly / This is our therapy, this is for you and me / Our love is real to me




2) JEREMY BOLM



Jeremy Bolm es el cantante del grupo Touché Amoré y hace unas letras que te cagas en las bragas. Él y el siguiente poeta de mi lista forman parte de una especie de "nueva ola hardcore" que creo que nos representa a muchos niñatos a través de su música y a otros más pequeños que yo misma. Niñatos y niñatas que crecimos con la música de los mayores, grupos de gritos de los 90 que se habían separado hace tiempo ya y que sólo pudimos descubrir a través del mp3. Pero la nueva generación ya ha tomado los micros, y tienen igual o más ganas de guerra que los anteriores. De otra forma.

Home away from here:
I’m coming to terms that I’m not concerned / With planting my feet but moving onward / I’m growing older but I can't get over / The need of colder skin when I know that home is warmer / It's just that I have this problem / Where I want to be everywhere I’m not / But I’m thankful for what I’ve got / A room in a house where my bed may stay / But the feel of another’s sheets help keep my demons away / It’s become clear that what keeps me here / Is that sense of failure and other nightmares / I’ve become jaded and I can’t escape it / The thought of settling when I know it's what I hated / It's just I have this problem / Where I want to be everywhere I’m not / It's just I know myself and I’ll sacrifice everything I’ve got / Though I can’t afford to eat as much as I would like to be / And my bills won’t pay themselves so I’ll come up with another scheme / This place looks better from a passenger window / Or when stared at from up above / But when you’re chasing brightness / You'll lose concern with the damage done / It's not my fault / I’ll try to call / No ties no roots I'm fine

Honest Sleep:
Sun down, Sun up / I speak in sarcasm to relate to all the things I appreciate / I lie in rhythm to open doors / I follow suit and just want more / My reputation is the same it’s been,
and I don’t care what happens / I read the book, so I know the end / I’ve probably said too much, but I’ve never felt more accomplished / I’m losing sleep / I’m losing friends / I’ve got a love/hate/love with the city I’m in / I’ll count the hours, having just one wish / If I’m doing fine, there’s no point to this

Condolences:
If you fantasize about your funeral, I understand / I’ve been there before / If there's more importance in the music played / Than who’d attend, we are the same / With heads to the ground / As I'm lowered down / There will be a chorus / An overwhelming sound




3) JORDAN DREYER



Cantante del grupo La Dispute y bromance del señor Jeremy Bolm. Cuando escuché por primera vez este grupo fue hace unos años, y además de sus largos poemas que se entendían demasiado bien, me llamó la atención que, al contrario que el resto de grupos de skramz y similares que había escuchado hasta entonces, Jordan no tenía miedo a gritar sin música. Creo que sus letras, como él, son muy honestas, generalmente con mucha pasión amor/odio y me encantan pequeños detalles como los homenajes en varias canciones a E. E. Cummings en uno de sus discos. Se nota que vienen de todo el post-hardcore, desde Get Up Kids, a Taking Back Sunday, incluso Fall Out Boy (que hicieron rico a Wes Eisold por mangarle canciones), etc.; pero se reelaboran con música mucho más natural, emoción cruda, emo violence. Oh, y desafinar es bien, indica que estás vivo. Se agradece.

Nobody, not even the rain:
I know that someday you'll be sleeping, Darling, likely dreaming off the pain / I hope you'll hear me in the streetlight's humming, softly breathing out your name / I know that even with the seams stitched tightly, darling scars will remain / I say we scrape them from each other, darling, and let them wash off in the rain / And when they run into the river, oh no, let the water not complain / I swear that even with the distance, slowly wearing at your name / Your hands still catch the light the right way and / Our hearts still beat the same

Why it scares me:
At times I’ve shouted out unprovoked, at the world and you / Just to see if the people around me react / Sometimes I think they’re all acting / At times I’m scared that I’m acting too / Like, my movements or stage directions? / Was that a change in topic or a beat in a scene? / Have I been taking my emotional cues from a script I wrote at sixteen? / Maybe I just think about it all so much / That that the fear stays close to all the ghosts I’ve touched / Makes me question / Was it love or just lust? / Caked in blood or old rust? / I don’t know /Don’t we remember all the moments we remember the best / Framed in poems and in pictures, sang aloud in refrains? / Does this cycle of pain and disdain for the past / Not work exactly the same? / Maybe it’s just as much about what comes our way as it is how we react / Just as much about the things that we’ve still got as it is about the things we lack / I know, we won’t always keep around all we feel we need- some are fading in frames, some were born to leave- / But if we’re still here, and we still breathe / At least we’ve still got time to figure it out / To know what to do / To know how to feel / Know the things that I’ve been making up inside my head / And to know what’s real / I want to believe that the way I am is just the way it goes / For the things that came, not the things I chose
to come / I want to know if I had any control / I want to know if it’d comfort me / And if my heart just stops, pack my memories in it / I want to know all the love I’ve got / And if my heart just stops, keep me alive for a minute / I want to know if a curtain drops

A poem:
Third time writing you a letter, getting darker / I’m getting worse and worse / I had a reason for the writing, but trying to exorcise my demons didn’t work / To try to rid me of The worry and to purge you out of wonder for the future and the hurt / I wrote a poem: / I’m increasingly aware I’ve been painting things in gray / I’m increasingly alarmed by the pain / I’m increasingly alive to every cloud up in the sky / I’m increasingly afraid it’s going to rain / See, lately I’ve hated me for over-playing pain / For always pointing fingers out at everyone but / Who in fact is guilty and for picking at my scabs / like they could never break but they can and / They will and I’ll spill like a leak in the basement / a drunk in the night choir, just slur all those / Words to make deadbeat that sweet old refrain / self-inflicting my pain and therein lies the real shame / I heard when they were picking through the rubble / finding limbs, they sang hymns, but / Now what of what I sing? / The worry, the wonder, the shortness of days / The replacement for purpose / The things swept away by / The worry, the wonder, my slightness of frame / The replacements for feeling / The casual lay / And the worst of the wildlife wears clothes and can pray and / The worry, the wonder, for three meals a day / Only death unimpeded, not slowing it’s pace / Brings that petty, old worry and wonder away.




EN FIN, QUE SOY UNA EMO Y SIEMPRE LO SERÉ Y NO TENGO PROBLEMA EN ADMITIRLO.

Para quedar bien con mi otra pose de tipa dura y seguir en esta línea de "la otra poesía", ya dedicaré otro capítulo a la importancia de Crass, Whitehouse, Throbbing Gristle, etc. y otros bestias ingleses que nada tienen que ver con los americanos blanditos de los que escribí hoy pero igualmente me llenan de emoción y orgullo.
Próximamente en sus mejores navegadores...

0 comentarios:

Publicar un comentario